Kwaliteit lucht verbetert door Coronacrisis
De Coronacrisis is er de oorzaak van dat een groot deel van de wereld in vredestijd in een soort van staat van beleg terecht is gekomen. De maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het virus af te remmen, zijn ongekend en de gevolgen ervan nauwelijks meer te becijferen. En dan hebben we het niet eens over al het menselijk leed dat met de door het virus veroorzaakte ziekte samenhangt. Toch heeft de Coronacrisis ook een onvermoede positieve kant: de luchtvervuiling is een stuk afgenomen en de uitstoot van CO2 veel lager. Vooral in China zijn de effecten hiervan goed te merken.Zo lag het aantal dagen met een goede luchtkwaliteit in China in de voorbije februarimaand 21,5 procent hoger dan vorig jaar, meldt het Europees ruimteagentschap, en het gaat dan om de provincie Hubei. Dat is goed nieuws, want volgens de Wereldgezondheidsorganisatiesterven jaarlijks wereldwijd ongeveer 7 miljoen mensen vroegtijdig door fijnstof in de lucht. Het zomaar zo zijn dat verbeterde luchtkwaliteit in China straks ook tienduizenden levens spaart, meldt CNN. Een onderzoeker van de Stanford Universiteit in Amerika schat dit aantal zelfs tussen 50.000 en 75.000.
De verbeterde luchtkwaliteit in de door het Coronavirus getroffen gebieden in China is op satellietfoto’s goed terug te zien. Wie de foto’s van dit jaar en vorig jaar met elkaar vergelijkt, ziet over de gehele linie een spectaculaire verbetering. Die verbetering komt vooral voor rekening van het vrijwel stilliggen van de industrie, energiecentrales en de spectaculaire terugloop van het verkeer over land, water en in de lucht in China.
Ook in Europa schonere lucht
Ook in Europa beginnen we de invloed van de Coronacrisis steeds meer te merken. Zo is de hoeveelheid stikstofdioxide in het noorden van Italië, dat traditioneel ook met grote luchtvervuiling te kampen heeft, met ongeveer de helft afgenomen, zo becijferen deskundigen in het gebied. Vanuit Nederland weten we dat de afname van fijnstof in de atmosfeer direct invloed heeft op het aantal uren dat de zon schijnt (dit stijgt flink) en het aantal mistdagen (in de Povlakte in Noord-Italië komt heel vaak mist voor). In Nederland bij voorbeeld is het aantal mistdagen de afgelopen tientallen jaren sterk (soms met vele tientallen) teruggelopen door het verdwijnen van onder meer uit de lucht.
Bij ons is het de luchtvaart
In Nederland heeft de crisis natuurlijk ook invloed op wat me met zijn allen de lucht in blazen. Bij ons levert het vrijwel stilvallen van de luchtvaart de belangrijkste bijdrage. Andere veranderingen zijn het veel rustiger worden van het verkeer op de Nederlandse wegen (er zijn ook bijna geen files meer) en het terugvallen van de industriële productie.
Wat betekent dit?
Of deze wereldwijde terugval in de uitstoot van CO2 en NO2 grote gevolgen zal hebben voor de toekomstige klimaatdoelen, zal afhangen van hoe lang de crisis duurt. Daarnaast is het interessant om te zien of bij voorbeeld het feit dat nu heel veel mensen thuiswerken straks, na het weer op gang komen van de maatschappij als de crisis voorbij is, ook een gedragsverandering teweegbrengt, omdat veel mensen aan het thuiswerken gewend zijn geraakt. De meeste deskundigen verwachten dat alles dan snel weer bij het oude zal zijn.