Foto gemaakt door Hansueli Krapf
Foto gemaakt door Hansueli Krapf
Nu

Kwaliteit weersverwachting lijdt onder Coronacrisis

De kwaliteit van de weerverwachtingen lijdt onder de beperkingen die de bestrijding van het Coronavirus op dit moment met zich meebrengt, zo meldt het Europese Centrum voor middellange termijn verwachtingen in Reading. Boosdoener is het vliegverkeer dat door de Coronacrisis voor een groot deel is stilgevallen. Vliegtuigen zijn de op één na belangrijkste bron van weerwaarnemingen die bij het maken van de computerverwachtingen worden gebruikt. Vooral van de vlieghoogte van de vliegtuigen ontbreekt nu veel informatie.

Enorme hoeveelheid data

Bij het maken van weersverwachtingen hebben de computers die ze berekenen enorme hoeveelheden data nodig die op allerlei manieren wordt verzameld. Het bekendst voor iedereen zijn natuurlijk de weerstations die her en der over alle landen ter wereld verspreid staan en allerlei weergegevens meten en leveren aan het netwerk van de WMO, de Wereld Meteorologische Organisatie. Hoe groot dat netwerk ook is, in totaal leveren deze weerstations maar een paar procent van de data die voor het in de grote computercentra berekenen van een weersverwachting nodig zijn.

Vliegtuigen tweede bron informatie

Verreweg de meeste data komt van satellieten. Voor het bepalen van de wind en temperatuur op grote hoogte zijn de waarnemingen van het vliegverkeer erg belangrijk en in totaal dan ook de tweede bron van data voor het maken van weersverwachtingen. Sinds het begin van de Coronacrisis is die bron nu voor ongeveer 65 procent opgedroogd en de verwachting is dat de teruggang de komende weken nog wat verder doorzet.

Steeds minder vliegverkeer

Eerst waren het vooral de Europese luchtvaartmaatschappijen die minder gingen vliegen. Daarna was het de beurt aan de Amerikaanse en Aziatische airlines. Op dit moment vliegen de Australische maatschappijen nog min of meer hun normale schema’s. Vanaf het einde van de maand wordt ook daar het vliegen scherp aan banden gelegd. Alle internationale vluchten worden geschrapt en de binnenlandse vluchten in Australië en in Nieuw-Zeeland voor een groot deel gestaakt. De enige bron van vliegtuigdata die relatief onaangetast blijft, is die van het vrachtverkeer, dat nog min of meer buiten alle maatregelen is gebleven.

Weer op vlieghoogte is het slachtoffer

Het ontbreken van veel data vanuit het vliegverkeer, betekent dat de computercentra die weersverwachtingen maken nu minder goed dan anders een beeld hebben van het weer op de vlieghoogte van de vliegtuigen. Vooral in die delen van de atmosfeer neemt de kwaliteit van de weersverwachting dan ook af, met name op het terrein van wind en temperatuur. Ook voor de verwachtingen op leefhoogte lijken er gevolgen te zijn, maar dan kleiner.

Meer data van satellieten en weerballonnen

In een poging om het wegvallen van het vliegverkeer te verzachten, worden nu nog meer satellietdata aan de weermodellen toegevoerd. Verder overwegen de verstrekkers van de computerverwachtingen de komende tijd her en der op aarde wat vaker weerballonnen op te laten, om te compenseren voor het gebrek aan data vanuit de hogere atmosfeer.

Verwachting blijft betrouwbaar

Ook al lijkt het er dus op dat de kwaliteit van de weersverwachtingen door de Coronacrisis de komende tijd wat lager zal zijn, dit wil niet meteen zeggen dat het dan ook echt veel vaker fout gaat. Daarvoor is de invloed teveel tot één niveau in de atmosfeer beperkt. Op de meeste andere niveaus zijn de gevolgen kleiner of niet aanwezig. De optelsom leert dat het ook de komende tijd met de kwaliteit van onze weersverwachtingen wel los zal lopen.

Reinout van den BornChef Redactie