Foto gemaakt door Wikipedia - Boston - Een gastanker in de haven van Boston in de VS.
Foto gemaakt door WikipediaBostonEen gastanker in de haven van Boston in de VS.
Nu

Rusland stuurt LNG-tanker door het ijs naar Japan

Omdat de gasprijzen in delen van Azië door de koude winter daar van dit moment ongeveer 18 keer hoger liggen dan normaal, heeft een bedrijf in Rusland tot een ongewone actie besloten. Geprobeerd zal worden met en LNG-tanker met de hulp van atoomijsbrekers ‘om de noord’ naar Japan te varen. Door het zeeijs van de Noordpool dus. Zoiets is in de winter nog nooit eerder gedaan.

Normaal varen de Russische LNG-tankers alleen tussen de maanden mei en december. Dan ligt er nauwelijks ijs op de route en kunnen de schepen zelfstandig bewegen. Gedurende de wintermaanden vriest de Arctische Oceaan echter dicht en is het ijs zo dik dat alleen met de hulp van megasterke (atoomgedreven) ijsbrekers kan worden gevaren. Dat is een dure en riskante aangelegenheid. Om die reden is het tot nu toe tijdens de wintermaanden ook nog nooit eerder geprobeerd.

Azië beleeft koudste winter in tientallen jaren

Zoals we op deze site eerder in de week al schreven, beleven grote delen van Azië op dit moment de koudste winter van de afgelopen tientallen jaren. Ook Japan doet mee en is al meerdere malen door en sneeuwstorm getroffen die de maatschappij deels tot stilstand bracht. Met name in daar wordt nu zoveel gas gebruikt, dat de prijs ervan als een raket omhoog is geschoten.

Normaal wordt het eiland onder meer vanuit de VS bevoorraad, maar de LNG-tankers uit die hoek moeten eerst door het Panamakanaal om daarna de Grote Oceaan over te steken. Het Panamakanaal is de laatste tijd echter zo druk geworden dat veel schepen wekenlang moeten wachten voordat ze erdoor kunnen. Daardoor ontstaat een kans om deze riskante levering uit te voeren.

Grote kosten en risico’s

Met de geplande vaart zijn enorme kosten en grote risico’s gemoeid, maar het bedrijf dat ervoor verantwoordelijk is, kan – als het lukt – er enorm veel geld mee verdienen. Het is niet zo eenvoudig om het voor Japan benodigde gas beschikbaar te krijgen. Het meeste gas wordt via lange termijncontracten verkocht en ligt in de markt dus vast. Voor deze extra leverantie moeten dan ook met bestaande klanten afspraken worden gemaakt. Die zullen meedelen in de winst.

Omdat de expeditie van februari als een probeersel wordt gezien, zal van het succes ervan afhangen of dit in de toekomst vaker zal gebeuren. Het is in elk geval een teken dat de bedrijvigheid in het poolgebied, geholpen door klimaatverandering die daar het ijs doet smelten, alleen maar verder toeneemt, in een gebied waarvan het milieu steeds kwetsbaarder wordt.

Kou houdt gewoon aan

Het koude weer in Azië houdt intussen aan. Omdat de straalstroom er een zuidelijk positie heeft, ligt de koude lucht zoals die er in de decembermaand vanuit het Poolgebied is binnengestroomd, mooi ingevangen. Eigenlijk kan de kou geen kant op. De erg lage temperaturen houden er dan ook aan.

Bron: High North News.

Reinout van den BornChef Redactie