Foto gemaakt door Jelmer van der Graaff - Dorfen (Beieren, Duitsland) - Een roterende onweersbui in het zuidoosten van Duitsland op dinsdag tijdens een stormchase per trein.
Foto gemaakt door Jelmer van der GraaffDorfen (Beieren, Duitsland)Een roterende onweersbui in het zuidoosten van Duitsland op dinsdag tijdens een stormchase per trein.
Nu

Noodweer in Duitsland, op stormchase per trein

De afgelopen dagen heeft Duitsland te maken gehad met zware onweersbuien. Gisterenavond werd vooral de omgeving van Frankfurt flink getroffen. In korte tijd viel veel regen, in combinatie met een zeer hoge bliksemintensiteit. Ook op woensdag was het al raak, toen vooral in het (zuid)oosten van Duitsland. Zelf was ik woensdag in de omgeving van München ook op spontane stormchase en wel per trein; een behoorlijk avontuur.

Gisteren trok een actieve cluster van onweersbuien van Noord-Frankrijk richting het noordoosten. Luxemburg kreeg er ook wat van mee, maar uiteindelijk werd vooral de omgeving van Frankfurt flink getroffen. Een dag eerder was het vooral in het oosten en zuidoosten van Duitsland raak met bijvoorbeeld een ‘downburst’ en zeer zware windstoten in Brandenburg.

Tienduizenden flitsen

De bliksemintensiteit van het onweerscomplex gisteren was zeer hoog. Er werden tienduizenden ontladingen geregistreerd. Op sommige plekken werden zo’n drie ontladingen per seconde waargenomen. Overigens werd de grootste overlast veroorzaakt door de zware regenval. Lokaal viel meer dan 50 millimeter regen in één uur tijd. Op een gegeven moment stroomde het overtollige water de metrotunnels bij Frankfurt-Zuid in.

Windstoten en hagel op dinsdag

Een dag eerder was het ook al raak. Toen kwam het in het oosten van Duitsland tot zeer zware windstoten bij de passage van een aantal onweersbuien. Volgens de Deutsche Wetterdienst (DWD) haalden windstoten in Brandenburg an der Havel snelheden van bijna 150 km/h. In delen van Sachsen - net ten noorden van de grens met Tsjechië – kwam het tot flinke hagelstenen van maximaal 4 centimeter. Om inwoners te waarschuwen ging op sommige plekken het luchtalarm af.

Op stormchase per trein

Ik was de afgelopen dagen op bezoek bij een goede vriend in München. Op dinsdag – toen er in het oosten en zuiden van Duitsland veel onweersbuien actief waren – wilden we per trein naar Mühldorf gaan. Eenmaal op het Centraal Station van München zagen we flinke onweerswolken ten oosten van ons, dus pakten we alvast de trein naar München-Oost. Geleidelijk begon het steeds harder te regenen en al schuilend onder de overkapping van het station sloeg de bliksem op nog geen 700 meter afstand in. Twee seconden later volgde een luide knal. Dat was nog maar het begin van een avontuurlijke stormchase per trein.

Met de trein reden we vanaf München zo’n 40 kilometer naar het oostnoordoosten, precies de richting waar de zwaarste buien hingen. Ik reis veel met de trein en het stortregent wel eens vaker, maar dit keer was het toch anders. Van het ene op het andere moment hoorde je hagelstenen op het dak van de trein knallen en tijdens een korte stop bij een van de stations konden we hagelstenen van 1 à 2 cm groot spotten.

Foto gemaakt door Jelmer van der Graaff - Dorfen Bahnhof (Beieren, Duitsland) - Dreigende luchten op het station van Dorfen in Zuidoost-Duitsland, enkele minuten voordat het noodweer losbarstte.
Foto gemaakt door Jelmer van der GraaffDorfen Bahnhof (Beieren, Duitsland)Dreigende luchten op het station van Dorfen in Zuidoost-Duitsland, enkele minuten voordat het noodweer losbarstte.

Het originele plan hadden we overhoop gegooid; het was nu een echte stormchase geworden. De buien verplaatsten zich maar heel langzaam en op een gegeven moment haalden we de buien in. De eerste plaats waar het droog zou zijn was Dorfen, waar we 10 minuten zouden hebben om de trein terug te halen. Vanaf het station renden we snel een stukje terug om foto’s te kunnen maken van de roterende wolkenluchten. De wind begon snel aan te trekken en tijdens het teruglopen naar het station voelden we de eerste druppels al. Nog geen minuut later begon het te plenzen en ook al duurde het instappen slechts 30 seconden, we zaten bijna volledig doorweekt in de trein (net als veel andere reizigers).

Met de trein reden we weer terug naar München en iedere meter die we westwaarts kwamen begon het harder te regenen. Op een gegeven moment dacht ik van: “veel harder kan het toch niet?”. Soms kon ik de bomenrijen op zo’n 50 meter afstand amper zien. Na een paar minuten door de extreme regenval te hebben gereden klonk er ineens een hard geluid in de trein. Aanvankelijk dacht ik aan blikseminslag, maar het bleek om een boom of grote tak te gaan die op onze trein was gevallen. De machinist voerde een noodstop uit om de schade te bekijken. Na een minuut of vijf werd besloten dat we veilig verder konden rijden tot aan München. Dat was me het avontuurtje wel.

Jelmer van der GraaffMeteoroloog